torstai 23. kesäkuuta 2016

Myytti ja omat myytit

Soveltuu peruskoulun yhdeksännelle ja lukion kursseille 2 tai 6.

1. Mikä on myytti?

Etsikää netistä tietoa, jolla selvitätte, mikä on myytti ja miten myytit syntyvät? Keskustelkaa pienryhmissä, miksi myyttejä on ja miten vanhat myytit eroavat uusista vai eroavatko ollenkaan? Verratkaa esim. kaupunkitarinoita ja antiikin tai Kalevalan myyttejä? Miten Myytinmurtajien myytit eroavat kirjallisuuden myyteistä? Miten myytti on fiktion ja faktan rajalla? Kun olette keskustelleet siirtykää vaiheeseen 2.

2. Oma myytti

Ideoikaa oma myytti ja kirjoittakaa se tarinamuotoon. Myytin aiheena voi olla esimerkiksi:

Miten moposta/mopoautosta/autosta tuli suosikkiajoneuvo? Mitä matkoja sillä on tehty?

Teemu Selänne/Kimi Räikkönen/Robin/muu urheilija tai laulaja - ajatelkaa, että kyseisestä henkilöstä on tullut vuosisatojen päästä myyttinen, mitä hänestä kerrotaan silloin?

Oman luokan/joukkueen/ryhmän syntytarina myytin muodossa.

Oman perheen lomamatka myyttimuodossa.



Muistakaa, miten myytti eroaa tavallisesta tarinasta, eli mitä olette oppineet myytistä kohdassa 1.

Kirjoittamisen jälkeen etsikää omasta myytistänne ne piirteet, jotka tekevät siitä myytin. Etsikää ainakin 5 piirrettä ja nimetkää ne.

PS. Myytin voi myös käsikirjoittaa, näytellä ja kuvata iPadilla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti