sunnuntai 26. kesäkuuta 2016

Modukset ja vaikuttaminen

Sopii yläkoulun 8. luokalle. Voi sopia myös lukion vaikuttamisen keinojen kurssille.


1. Etsi oppikirjasta tai netistä neljä modusta: minkä nimisiä ne ovat, mistä ne tunnistaa.

2. Etsi netistä itseäsi kiinnostava teksti, ja etsi siitä verbejä, jotka ovat eri moduksissa. Jokin moduksista saattaa olla harvinainen nykyteksteissä, joten sitä ei välttämättä löydy. Voit käyttää Googlea apuna monella tavalla, keksi itse miten! Voit etsiä useampiakin tekstejä.

3. Kun olet löytänyt modukset, mieti, miksi niitä käytetään tekstissä juuri niissä kohdin kuin käytetään? Miksi kirjoittaja käyttää kutakin modusta? Mihin niillä pyritään?

4. Kirjoita tämän pohjalta vihkoon tai tabletille jokaiselle modukselle oma käyttötarkoitus, siis se, mikä sen tehtävä on.

----------

JK. Tässä(kin) tehtävässä tarkoitus on tukea yksilöllistä oppimista ja luovuutta. Usein tieto jäsentyy tai sillä on potentiaali jäsentyä oppilaiden päässä eri tavalla kuin opettajan päässä. Tehtävän tarkoituksena on, että oppilas itse saa keksiä modusten tehtävät kielessä ja sitä kautta johtaa niiden yleismerkityksen ja selityksen itse löytämiensä yksittäistapausten kautta - näin modukset ja niiden käyttötarkoitus opitaan kunkin oppilaan oman luonnollisen kognitiivisen prosessin kautta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti